Velkommen til nettsiden om turboladere

Powerpoint presentasjon

Prosjekt rapport

Historie om turboladerene.

Historien om turboladere starter i 1885, da Gottlieb Daimler søkte etter en patent på en gir-drevet pumpe som kunne skyve luft inn i en lukket forbrenningsmotor.

Ikke mange år senere, så ble turboladeren oppfunnet av den sveitsiske ingeniøren Alfred Büchi som jobbet for firmaet Sulzer. Firmaet fikk patent i 1905 for å bruke en kompressor drevet av eksosgass for å skyve lufttrykk inn i sylindrene på en forbrenningsmotor. Dette gjorde de for å få opp effekten på selve motoren, men ideen ble ikke tatt i bruk.

Det tok enda 20 år før ideen ble brukt i noen skikkelig sammenheng. Den ble da brukt under første verdenskrig hvor renault begynte å bruke den om bord i fly og fightere.

Gottlieb Daimler og Alfred Büchi

Gottlieb Daimler Alfred Büchi

 

Oppbyggingen av en turbolader

 Turbolader Turbolader

Her kan dere se bilde av selve oppbyggingen til en turbolader.

En turbolader består av ett turbinhjul og ett kompressor hjul som er montert sammen ved hjelp av en aksling. Både turbinhjulet og kompressorhjulet er montert inni to store hus der både eksos og fersk luft skal få plass til å drive selve turboen. Det finnes mange forskjellige turboer, men det er vanlig å ha smøring inn på selve motoren, da ved hjelp av syntetisk olje siden den oljen kan ofte motstå høye temperaturer.

 

Virkemåten til turboladeren

V12 MTU START-UP